سیم کشی صنعتی


سیم کشی صنعتی چیست ؟

سیم کشی صنعتی کارخانجات و سوله از قبیل : برقکاری صنعتی ، اتوماسیون صنعتی ، روشنایی سوله و کارخانجات ، برق کشی صنعتی ، راه اندازی الکتروموتور ، نصب تابلو برق ، پیمانکاری برق صنعتی و … نیازمند دانش و تخصص مربوط به برق صنعتی می باشد .

 

الو برق پیمانکار تاسیسات الکتریکی در تبریز و شمالغرب : راه اندازی کارخانجات , سیم کشی صنعتی سوله ها و کارخانجات , روشنایی سوله و محوطه , برقکار صنعتی , اتوماسیون صنعتی , سینی کابل , برق صنعتی , تابلو برق , کابل کشی صنعتی

 

برای تعریف برق صنعتی در ساده ترین و روان ترین تعریف میتوانیم بگوییم برق صنعتی یعنی کاربرد برق در صنعت . اینکه انرژی الکتریکی در یک کارگاه یا کارخانه صنعتی به چه صورت استفاده یا کنترل می شود میتواند جزء تعریف برق صنعتی باشد .

اما موارد خاصی هم دراین تعریف وجود دارد که نادیده گرفته شده است . مثلا تکنیکها و روش هایی که برای کنترل و استفاده از برق در صنعت استفاده می شود ، در ساختمان های مسکونی، تجاری، بیمارستانها و … هم کاربرد دارد . پس میتوانیم بگوییم برق صنعتی عبارت است از روشها و تکنیک هایی جهت کنترل و استفاده از برق در صنعت و ساختمان . شاید در ذهن به این صورت تداعی شود که برق صنعتی یعنی شبکه سه فاز و قدرت و تجهیزات قدرت،مثل موتورهای سه فاز،ژنراتورها یا ترانسهای قدرت .

اما روشن کردن یک موتور تک فاز ، از نوع ۲ خازنه به کمک دو خط فاز و نول ، و یک کلید صفر و یک در یک بالابر مصالح ساختمانی هم جزء مباحث برق صنعتی است .

یا روشن کردن تیرک های روشنایی در یک جاده برون شهری به کمک  یک یا چند کنتاکتور هم جزء مباحث برق صنعتی است . برای اینکه دید بهتری در مورد برق صنعتی پیدا کنیم بگذارید کمی دراین موضوع ریزتر شویم .

 

برق صنعتی

 

بیشتر بخوانید : خدماتی که الو برق ارائه می دهد

 

برق صنعتی شامل موارد زیر می باشد:

  • وقتی کلید الکتریکی از نوع سه فاز را به کمک یک کلید صفرو یک گردان روشن و خاموش می کنیم .
  • وقتی یک موتور تک فاز را به کمک کلیدگردان خاموش و روشن میکنیم.
  • وقتی یک پمپ آب کشاورزی و یا یک پمپ شناور سه فاز را به کمک کلیدی به نام ستاره مثلث روشن و راه اندازی میکنیم.
  • وقتی یک کمپرسور را به کمک یک کنتاکتور روشن و خاموش میکنیم.
  • وقتی به کمک یک رله هوشمند یک موتور را کنترل میکنیم.
  • زمانی که توان راکتیو یک کارگاه را به کمک چند عدد خازن کنترل و کاهش می دهیم.
  • زمانی که مقدار جریان هر یک از فازهای یک کارگاه یا یک ساختمان مسکونی،تجاری را به کمک آمپرمتر دیجیتالی تابلویی برروی درب یک تابلو برق نمایش می دهیم.
  • زمانی که موتور یک نوار نقاله را روشن میکنیم.
  • زمانی که برق سه فاز ورودی یک کارگاه را به کمک چند کلید اتوماتیک بین تجهیزات مختلف کارگاه  تقسیم میکنیم.
  • زمانی که روشنایی یک کارگاه رابه کمک یک کنتاکتور و دو شستی استارت و استاپ،خاموش و روشن میکنیم.
  • وقتی که یک موتور سه فاز مربوط به راه اندازی نوار نقاله را به کمک دستگاهی بانام سافت استارت خیلی نرم و آرام راه اندازی میکنیم تا کمترین لرزشی در هنگام راه اندازی برروی نوار نقاله داشته باشیم.
  • زمانی که میخواهیم دور یک موتور سه فاز رابه کمک دستگاهی بانام درایو الکتریکی کنترل کنیم.

تمامی این موارد یعنی همان حوزه برق صنعتی.

 

سیم کشی صنعتی

 

به طور کلی :
برق صنعتی در جهان یکی از کاربرد ترین منبع برقی است که استفاده بسیار زیادی از این تجهیز می شود مبحث اصلی برق صنعتی سیستم های مخابراتی ، سیستم الکتریکی و سیستم دیجیتالی می باشد . برق در زندگی روزمره هر انسانی از اهمیت بسیاری برخوردار است که کاربرد های بسیاری درمصارف صنعتی و ساختمان دارد . این نوع سیستم کار فنی به حساب می آید و حرفه برق کار صنعتی شامل سیم و کابل کشی ، سنسورها و تکنولوژی برق و صنعت می باشد .

توان الکتریکی که اغلب به عنوان برق شناخته می شود شامل تولید و انرژی لازم برق برای راه اندازی تجهیزات خانگی، تجهیزات اداری ، ساختمان ها، مخابرات، کارخانه های صنعتی و روشنایی به نسبت کافی به کار برده می شود . برق صنعتی پرکاربرد ترین رشته در دنیا می باشد که استفاده بسیار زیادی از این سیستم می شود . امروزه با تعیین رشته برق صنعتی گزینه ای مناسبی انتخاب کرده اید که افراد می تواند در آینده شغلی بسیار مناسب و بازار کار عالی داشته باشد پایه و اساس اصلی برق این است که یک مهندس خوب و با تجربه حتما باید روی سیستم برقی تسلط کامل داشته و کارآفرین باشد و به روش های مختلف تولید برق، خطوط انتقال نیرو و سیستم های توزیع آشنا باشد و در طراحی سیستم ها و مدارهای خاصی این نیازها را برطرف سازد.

 

سیم کشی و کابل کشی صنعتی :

یکی از مباحث مهم و ضروری برق صنعتی و اتوماسیون صنعتی سیم کشی و کابل کشی صنعتی می باشد . تقریبا بدون دانستن این مبحث هیچ برقکار صنعتی موفق نخواهد . برای همین لازم میدانیم توضیح مختصری در مورد سیم کشی صنعتی ارائه نماییم .

 

بیشتر بخوانید : نحوه انتخاب سطح مقطع مناسب کابل

بیشتر بخوانبد : مفصل اتصال کابل

 

روشهای کابل کشی صنعتی :

 

1 ) کابل کشی در داکت و باس داکت :

به وسیله ی داکت یا باس داکت در جاهایی که نتوان کانال ایجاد کرد استفاده می شود و اگر تعداد کابل ها زیاد باشد از باس داکت استفاده می کنیم .

تعریف داکت : داکت کانالی پلاستیکی است که دارای درب می باشد و به جهت محافظت و انتقال کابل ها از آن استفاده می گردد. از آنجایی که داکت ها معمولا ضد آب نیستند استفاده از داکت تنها در محل های مسقف صورت می گیرد. داکت های موجود در بازار انواع مختلفی دارند و نیز دارای کیفیت های متفاوتی می باشند. دسته بندی داکت ها معمولا بر مبنای اندازه های عرضی آنها می باشد .

تعریف باس داکت : باس داکت همانطوری که از نام آن پیداست از دو قسمت اصلی “باس”(Bus) و “داکت”(Duct) تشکیل می شود. باس همان شینه مسی یا آلومینیومی هادی جریان برق است که وظیفه انتقال برق را برعهده دارد و داکت نیز کانال پیش ساخته الکتریکی است که باس های انرژی، درون آن قرار می گیرند. نام های دیگر باس داکت، “باسبار ترانکینگ” (Busbar Trunking) و “باس وی” (Busway) هستند که دارای معنا های مشابهی هستند. “ترانکینگ” به معنای کانال پیش ساخته الکتریکی است که جهت هادی گذاری آماده می باشد و این هادی ها می توانند، کابل های مسی یا باسبارهای مسی یا آلومینیومی باشند .

2 ) توسط لوله های فولادی :

به صورت روکار و توکار اجرا می گردد . در حالت روکار جعبه ی تقسیم باید در مکانی باشد که امکان دسترسی آسان به آن مسیر باشد و حداکثر فاصله ی بین دو جعبه ی تقسیم 15 متر باشد در اتصال لوله های فولادی حتما از بوشن استفاده شود در این روش قطر لوله حد اقل باید 1.5 برابر قطر کابل باشد .

3 ) نصب کابل بر روی دیوار :

در این روش کابل ها به وسیله ی بست های فلزی و پلاستیکی و رول پلاک بر روی دیوار نصب می شوند در صورت استفاده از چند کابل باید حداقل به اندازه ی قطر کابل بین آن ها فاصله باشد . معمولا کابل ها را در صفحات پوشیده و مشبک قرار می دهند در کارخانه جات از کانال های مشبک با نردبان ها ی افقی جهت عبور کابل ها استفاده می شود که دسترسی به کابل ها و عوض کردن آن ها بسیار آسانتر خواهد بود .

4 ) سینی کابل :

برای انتقال تعداد زیادی کابل به صورت رو کار و برای نصب آن از پایه های پیش ساخته استفاده می شود یک طرف این پایه ها به دیوار رول پلاک می شوند و سینی کابل بر روی پایه ی دیگر قرار می کیرد و به پایه پیچ می شود . مسیر سینی کابل ها باید کاملا بسته باشد و سیم اتصال به زمین داشته باشد در خم ها می توان از زانو سه راهه یا چهار راهه استفاده کرد و یا می توان مانند داکت ها زاویه سازی کنیم و با استفاده سنگ فرز این کار را انجام می دهیم .

حداقل فاصله ی بین پایه ها 40 سانتی متر می باشد که این فاصله به اندازه ی سینی کابل و تعداد کابل ها و وزن آنها بستگی دارد .

 

بیشتر بخوانید : نقشه خوانی برق صنعتی

 

5 ) کابل کشی داخل کانال :

الف ) کانال های خاکی :

کانال های خاکی را به مقطع ذوزنقه می سازند تا از ریزش خاک به داخل کانال جلوگیری کنند ابتدا کف کانال باید محکم باشد یا آن را آجر فرش می کنند و به ضخامت 10 سانتی متر ماسه می ریزند و کابل را روی آن قرار می دهندو مجددا به ضخامت 15 سانتی متر روی کابل ماسه می ریزند و روی آن را آجر فرش می کنند و یک نوار هشدار نیز روی آجر قرار می دهند و بقیه ی کانال را با خاک معمولی پر می کنند .

عمق کانال به تعداد و ولتاژ کابل ها بستگی دارد کابل های طبقه ی فوقانی باید حداقل 60 سانتی متر زیر خاک پیاده رو و 1 متر زیر آسفالت خیابان باشند و عرض کانال بستگی به تعداد و نوع کابل دارد .

طبق شکل فاصله ی بین کابل های تک سیمه برابر 2d قطر کابل باشد و در کابل های سه سیمه برابر d قطر کابل باشد و ترتیب سیم کشی سه فازه باید مانند شکل باشد زیر می باشد :

 

کانال خاکی

 

 

اگر مسیر کابل کشی زیاد باشد (چندین کیلومتر ) در کابل ها جابجایی انجام می گیرد بنابراین هر 100 متر جابجایی انجام می شود .

 

چیدمان کابل در کانال

 

در مکان هایی که نمی توانیم حداقل عمق کانال را رعایت کنیم از صفحات بتنی استفاده می کنیم و در زمین هایی که حشرات موزی یا خاک آن شوره زار است به جای کابل های NYY از کابل های NYCYو NYCWY استفاده می شود .

ب ) کانالهای معمولی یا کانالهای بتنی :

این کانالها همان طور که از نامش مشخص است از بتن ساخته شده است . برای این کار از کانال هایی به عمق 30 تا 70 سانتی متر که در اطراف و کف آن سیمان به کار می رود در کف کارگاه ها ساخته می شود کابل های برق را در کف آن قرار می دهند چنانچه تعداد کابلها زیاد باشد کانال را طبقه بندی می کنند .

ج ) کانالهای آدم رو :

این کانالها دارای ابعاد بیشتری نسبت به بقیه کانالها هستند . ارتفاع این کانالها حداقل 150 سانتی متر می باشد .

 

مطالعه آزاد : همه چیز درباره مهندسی برق

 

گروه فنی مهندسی الو برق پیمانکار تاسیسات برقی در تبریز و شمالغرب کشور در خدمت هموطنان عزیز می باشد .